Stockholms Auktionsverk Helsinki Katalogen är publicerad auktion 22 maj

by Artnet Scandinavia on 13 maj, 2022

Post image for Stockholms Auktionsverk Helsinki  Katalogen är publicerad auktion 22 maj

Bild Helene Schjerfbeck

Katalogen är publicerad!

Stockholms Auktionsverk Helsingfors presenterar Vårauktionen! Välkommen att bekanta dej med ett urval konstverk, skulpturer, möbler, armaturer och smycken.

 

Till höjdpunkterna hör definitivt en samling av Helene Schjerfbeck, exempelvis hennes verk ”Spetssjalen”, ”Fransk bondflicka” och ”Kvinnohuvud”. Vidare visas en sällsynt kaffekanna i silver av Carl Fredrik Borgström, vackra armaturer av Paavo Tynell, jugendmöbler, en imponerande Fischer ljuskrona och smycken, bland annat ett Maillon Panthere-armband av Cartier.

 

 

Helene Schjerfbeck 58×36,5 cm
Sigrid Nyberg som modell i Ekenäs
Proveniens: Gösta Stenman, Helsingfors; Frithjof Tikanoja, Vasa; Ernst Willberg,
Helsingfors; Karin & Robert Jansson, Helsingfors; nuvarande ägare
Ahtela 1953, nr 539.
Utställningar: Den offisielle finske kunstutstilling, Kunstnernes hus, Oslo 7 – 5 januari.
februari 1950 (142. Sangerinnen, omkr. 1930).
Utställning av finsk konst och konst i U.S.A. och Kanada: Ateneum, Helsingfors; Minneapolis, Walker Art Center; Washington, Smithsonian Institution; Rochester (Minnesota), Rochester Art Center; Jacksonville, Illinois; Saginaw,
Michigan; Massachusetts Institute of Technology, Boston; Tennessee, Nashville,
Watkins Institute; Kentucky, Louisville, Fine Arts Gallery; New Hampshire, Fine Arts
Galleri; New York, Corning Art Institute; Kansas, Kansas City Museum.
I Kanada: Ottawa, National Gallery; Montreal, Montreal Museum of Fine Arts;
Toronto; Ontario, Elsie Perrin Williams Memorial Art Museum, London 1952–53
(5. Sångerskan, ca 1920).
Det har varit svårt att placera denna färgstarka och uttrycksfulla målning av Helene Schjerfbeck i rätt tidsperiod av konstnärens produktion. Likaså har målningens namn varierat i olika källor. I utställningsuppgifter från åren 1950 och 1952 har namnet genomgående varit Sångerskan. I Ahtelas, d.v.s. Einar Reuters första anteckningar om verket från år 1956 (nr 266), benämns verket som Spetssjalen och är daterat till 1928-1930. I Ahtelas lista över verk (nr 539) från 1953 heter målningen fortfarande Spetssjalen, men där är åren 1919-1920 antecknade.
I Ahtelas maskinskrivna lista från 1966 är uppgifterna om tavlan oförändrade sedan 1953. Schjerfbeck målade en ny version av samma motiv år 1944 och då var dess alternativa namn Zigenarflickan. Har denna nya version lett till att Ahtela ändrade den ursprungliga tidsperioden då Schjerfbeck bevisligen för första gången målade romska motiv i Finland? Jag tror dock att målningen med största sannolikhet har sitt ursprung från konstnärens produktiva period, 1928-1930.
Modellen var Sigrid Nyberg, en före detta hyresvärdinna från Ekenäs, som tyckte om hantverk och musik. Hon hade gjort en sjal, som intresserade Schjerfbeck. Sigrid Nyberg stod också modell för några andra målningar från den här perioden (Den mörka kvinnan, år 1929 och Den svarthåriga kvinnan, även känd som Den hjärtsjuka, år 1930). Hon var en av de få Ekenäsbor som Schjerfbeck såg som en vän. Färgskalan, nyanserna i klädseln och modellens skamlösa uttrycksfullhet hänvisar också till 1930-talet. På basis av målningens textur hör Spetssjalen till Schjerfbecks välkända mästarklass, släta skrapytor och breda penseldrag direkt på ytan.
De genomskinliga färgerna ger kontrast till de mörka ogenomträngliga pigmentfälten. I målningen har Schjerfbeck genom modellens klädsel skapat rörelse i motivet. Det mest utmärkande är verkets fascinerande aura som fängslar betraktaren. Vilken annan konstnär skulle ha haft mod att måla ett kraftfullt grönt vertikalt färgfält på modellens hals för att öka spänningen i verket och fullborda dess komposition? Det finns inget sockersött i detta verk, snarare finns det en anknytning till exempelvis fransmannen Georges Rouaults starka uttryck, men naturligtvis med en egen betoning. Schjerfbeck hade dock sett Rouaults verk enbart på sidorna i konsttidningar och -böcker.

Leena Ahtola-Moorhouse.

Konditionsrapport

Inga anmärkningar.

Previous post:

Next post: